Het kleinkalibergeweer is een enkelschotswapen geschikt voor .22LR (5.6 mm) randvuurmunitie. De richtmiddelen zijn een diopter en een ringkorrel met korreltunnel. Het gewicht van het geweer met richtmiddelen en handstop mag maximaal 5,5 kg bedragen.De trekkerdruk is vrij. Optische richtmiddelen zoals richtkijkers zijn niet toegestaan.
Geschoten wordt op de internationale wedstrijdschijf voor kleinkalibergeweer met ringen van 10 tot 1, waarbij de diameter van de 10-ring 10,4 mm is en die van de 1-ring 154,4 mm. De diameter van de zwarte roos is 112,4 mm. De schiethouding is liggend en de afstand 50 meter. Het gebruik van een schietriem en schiethandschoen is toegestaan.
De schietdiscipline (KNSA nationaal onderdeel geweer) bestaat uit 60 wedstrijdschoten in 90 minuten, inclusief een onbeperkt aantal proefschoten.
De volgende KKG disciplines kunnen ook geschoten worden:
Kleinkaliber geweer 100 meter liggend 60 schoten
Kleinkaliber geweer 100 meter knielend 60 schoten
Kleinkaliber geweer 50 meter 3-houdingen 120 schoten en 60 schoten
Kleinkaliber geweer 50 meter knielend 60 schoten
Kleinkaliber geweer 12 meter liggend 60 schoten
Kleinkaliber geweer 12 meter knielend 60 schoten

De klassen zijn onderverdeeld in Senioren, Dames, Junioren en Veteranen.