De militair geweer discipline wordt verschoten met een geweer wat ooit (nu of in het verleden) gebruikt is in de krijgsmacht van een erkende of erkend geweest zijnde natie. Prototypes en afgeleide burgerversies zijn ook toegestaan. Tevens moet het voldoen aan o.a. de volgende eisen:
Munitie met centraalvuurontsteking, kaliber niet groter dan 8 mm.
Semi-automatisch of gasdruk repeteergeweer. Grendelgeweren zijn toegestaan mits daterend van voor 1945.
Originele uitvoering. Dioptervisier is toegestaan mits origineel. Ringkorrels en optische richtmiddelen zijn niet toegestaan.
Maximum gewicht 8 kg compleet.
Trekkerdruk van minimaal 1500 gram
Het gebruik van een schietriem is toegestaan.
Geschoten wordt op de nationale wedstrijdschijf "Woerden" met ringen van 10 tot 1, waarbij de diameter van de 10-ring 28 mm is en die van de 1-ring 328 mm. De diameter van de zwarte roos is 195 mm.
Er zijn twee wedstrijdonderdelen:
100 meter liggend: 30 wedstrijdschoten + ongelimiteerd aantal proefschoten binnen 40 minuten 100 meter knielend: 30 wedstrijdschoten + ongelimiteerd aantal proefschoten binnen 50 minuten.