Deze discipline wordt verschoten op de Internationale Pistoolschijf 25/50 mtr. en het schietprogramma bestaat uit 8 series van 5 schoten vooraf gegaan door twee proefseries van 5 schoten.
De schutter ontvangt 10 schietschijven; 8 schietschijven voor de wedstrijd en 2 schietschijven voor proefschoten.
De schijven worden door de schutter, op commando van de baancommandant, gewisseld.
De schietafstand is 25 meter

De discipline Meesterkaart licht (MKL) wordt verschoten met pistool of revolver van het kaliber .22 (5,6 mm) en een  trekkerdruk van min. 1000 gr.
De discipline Meesterkaart zwaar (MKZ) wordt verschoten met pistool of revolver van het kaliber .30 t/m .38 ( 7,62 mm t/m 9,65 mm) en een trekkerdruk van min. 1000 gr.

De te gebruiken wapens mogen niet zwaarder zijn dan 1400 gr. incl. accessoires, loopgewicht en geplaatst leeg magazijn en moeten passen in een kistje van 300x150x50 mm.

Alvorens aan de wedstrijd te beginnen krijgt de schut(s)ter de gelegenheid de schietbaan te betreden om zijn/haar uitrusting uit te pakken en gereed te leggen. Wanneer dit (op indicatie van de baancommandant) is gebeurd krijgt de schut(s)ter 5 minuten de tijd om zich voor te bereiden op de wedstrijd.

Het gebruik van baankijker, schietpet en schietbril is toegestaan.