Slide background

V: Ik ben klaar met de lucht opleiding. Wanneer komen de inschrijflijsten voor de klein kaliber  disciplines op het bord te hangen?

A: We hangen de inschrijflijsten een paar weken voor de start van een nieuwe cursus op het bord. Dit doen we op verschillende dagen, hoe meer je komt oefenen, des te sneller kun je je inschrijven voor een volgende cursus. Inschrijven per mail kan helaas niet. Op elke inschrijflijst staan een aantal vaste inschrijf plaatsen en 3 reserve plekken. Uit ervaring weten we dat er nog wel eens cursisten op het laatste moment verhinderd zijn om aan de veiligheidsles of cursus deel te nemen. Als je op de reservelijst staat en aanwezig bent kun je direct deze plaats innemen. Let op! een week voor de start van de cursus is de verplichte veiligheidsles.

V: Ik heb me ingeschreven voor de klein kaliber opleiding, maar ben verhinderd op de avond van de veiligheidsles. Kan ik deze later inhalen?

A: De veiligheidsles dient altijd vóór de eerste klein kaliber les gevolgd te zijn. Zolang deze les niet is afgetekend op je lesboekje mag je geen lessen volgen op zolder of in de kelder. De veiligheidsles wordt maar door een beperkt aantal instructeurs gegeven en daarom kan er geen “inhaalles” gepland worden voor de veiligheidsles. Let op! De veiligheidsles is altijd de week vóór de eerste klein kaliber les. De exacte datum en tijd staat op het inschrijfformulier, zet die dus duidelijk in je agenda.

V: Ik heb een blessure of handicap waardoor sommige officiële schiethoudingen niet mogelijk zijn, kan ik wel meedoen aan deze disciplines?

A: Ja! We hebben meerdere gediplomeerde instructeurs die een extra opleiding “schieten met blessures en handicaps” hebben gevolgd. Geef bij je instructeur aan dat een bepaalde houding voor jou niet mogelijk is, dan roept hij of zij een van deze experts naar de baan om samen met jou een aangepaste houding te kiezen.

V: Wat doen jullie met het geld dat overblijft wanneer alle cursisten munitie en kaarten hebben betaald?

A: We weten nooit van tevoren exact hoeveel munitie of kaarten er per les gebruikt gaan worden, dus houden we een vaste prijs aan per les die iets boven de gemiddelde kostprijs voor munitie en kaarten ligt. Alles wat na een lessenreeks overblijft wordt gedoneerd aan stichting ALS Nederland in nagedachtenis aan instructeur Gerard Sibbel. In zijn naam is ook de Sibbel bokaal op de vereniging in het leven geroepen. De best presterende cursist per kalenderjaar krijgt zijn of haar naamplaatje naast de bokaal te hangen.

V: Kan ik de VOG ook elders aanvragen?

A: Ja, dat kan. Wij kunnen je de aanvraagpapieren meegeven om de aanvraag bij je eigen gemeente te doen of je kiest zelf een andere website die een VOG kan aanvragen. Houdt er rekening mee dat er zeer variërende prijzen worden gerekend voor het verwerken van een aanvraag tussen deze websites.